Wednesday, July 25, 2012

Makanan berserat tinggi, pilihan terbaik di bulan puasa

Makanan yang mengandungi serat (fiber) amat sesuai dimakan pada bulan puasa terutama ketika bersahur.

Apa itu serat?
Serat ialah bahagian pada makanan tumbuhan yang tidak dapat dihadam atau diserap oleh badan. Walaupun serat tidak boleh dihadam, ia memberi banyak kebaikan kepada tubuh kita.

Kebaikan serat:
1. Memperlahankan penyerapan gula dalam aliran darah. Oleh itu, tahap gula dalam darah akan lebih stabil.
2. Mengurangkan kolesterol LDL yang lapuk dan menggalakkan kesihatan jantung.
3. Membantu anda berasa kenyang dan mengawal selera makan.
4. Memastikan sistem pencernaan sihat dan mengelakkan sembelit.
5. Mengurangkan risiko sesetengah barah, termasuk barah payudara.

Di manakah terdapatnya serat?
- Buah-buahan
- Sayur-sayuran
- Kacang
- Bijirin

Antara makanan yang mempunyai kandungan serat tinggi (high-fiber) ialah:
- Buah pear, dengan kulit
- Buah epal, dengan kulit
- Buah strawberi
- Buah pisang
- Buah limau
- Kismis
- Gandum
- Kacang Pistachio
- Kacang Almond
- Sayur brokoli
- Jagung
- Kentang dengan kulit, dibakar
- Tomato
- Lobak
- Beras perang
- Barli

23 comments:

Umi Nazrah said...

sya amek supplement Alfalfa. serat terbaik utk sya :)

Ilyanie Khuszairy said...

sayur tak sukaaa.. heheh :Dtapi itulah yg baik.. hmm..

CintaKhadijah said...

kentang dngn kulit? mkn skli dengan kulit ke ape.. =..='

Lan Bingka said...

Umi Nazrah: bagus la tu, badan akan mendapat serat secukupnya :)

Lan Bingka said...

Ilyanie: takpe, boleh ganti dengan buah :)

Lan Bingka said...

CK: yup, cuba search baked potato. yummy :)

meowwmania said...

bulan puasa ni time sahur paling suka minum susu bersama oat, perot terasa selesa tak pedih sampai petang =]

sitisaliza.com said...

tq 4 da info...yea!

Lan Bingka said...

meowwmania: oat pun bagus, ada serat :)

Lan Bingka said...

sitisaliza: u r welcome :)

Ayu Iman said...

huhu..iman minum susu je bln puasa kali ni on diet.

Jejentik said...

Kacang Pistachio yang paling sedap tapi mahal la. Jadi, saya tukar kacang pistachio dengan kurma..hehe

Lan Bingka said...

Ayu Iman: masa paling baik untuk menurunkan berat badan :)

Lan Bingka said...

Jejentik: Walau apa pun menu sahur, kurma tetap saya makan. Mengurangkan rasa lapar juga tu :)

Sop said...

nice sharing...

Lan Bingka said...

Sop: Thanks singgah :)

missha said...

info baru..hehe :) err..dah lme tak mkan buah pear.

Lan Bingka said...

missha: makanan2 ni semua lebih baik daripada nasi. Makan nasi memang kenyang, tapi nasi cepat hadam. Jadi kita akan rasa cepat lapar. :)

Tinta Lana said...

Salam.

Oat! Oat pak! eh, oat tu..adik beradik gandum,barli la kan,ekekeeke.

Baked potato..hurmm..pernah makan seketul..mmg kenyang.. seketul pun dah cukup..nak sedap sket, buat baked potato,tmbh skit daging/ayam macam buat kebab tu kan lan..

Iya kan je,keh3.

Lan Bingka said...

Tinta Lana: Oat pun ok. Wah, saya tak pernah makan pun baked potato. ;)

♥ sitifarhana ♥ said...

makan makanan berserat tgi mmg elok utk mmnuhi diet ramadan..kan?hehe

the malay male said...

perkongsian yang bagus..tq

APAN said...

kalau aku balik kg masa bukaka pose, mesti ada tembikai sebagai jaudah sampaingan...kira serat gak la tu kan :)